Nie ważne czy w grę wchodzi strategia firmy stacjonarnej czy e-biznesu zasady jej tworzenia są zawsze takie same.
Jako właściciel firmy musisz wiedzieć w jakim kierunku idziesz, jakie masz cele i jak powinna się Twoja firma rozwijać.
Co to jest strategia firmy?
Strategia to po prostu plan działania, który musisz stworzyć dla firmy aby osiągnąć sukces.
Naszym celem jest zarabianie pieniędzy, z czym trudno polemizować, ponieważ bez dochodów nasza firma nie utrzyma się długo na rynku. Oczywiście pieniądze to nie wszystko tworząc strategię dla firmy możemy też określić w niej jaki chcemy osiągnąć udział w rynku lub jak wypromować chcemy swoją markę.
Czy strategia firmy jest mi potrzebna?
Strategia firmy jest bardzo istotnym elementem. Wszystko co robimy wymaga jakiegoś planu tak jest i z firmą, czy lecąc na wakacje za granicę nie planujesz co zwiedzić, ile wydać pieniędzy? Podobnie jest z firmą musisz zaplanować co chcesz osiągnąć i dążyć do celu.
Właściwa strategia zmniejsza ryzyko naszego niepowodzenia, bez strategii bez badania rynku jesteśmy narażeni na utratę zainwestowanych pieniędzy, a tego wolelibyśmy chyba uniknąć.
Strategia firmy internetowej – jak ją stworzyć?
Zacznij od tego jaki produkt chcesz zaoferować na rynku internetowym, sprawdź jaką masz konkurencję, zrób analizę cen i odpowiedz sobie na pytanie jakie korzyści odniesie klient który wybierze twój produkt lub usługę a nie konkurencji.
Grupa docelowa, czyli klient
Twoja strategia musi objąć również analizę grupy docelowej do której chcesz dotrzeć z usługą lub produktem. Zobacz czy na rynku istnieje na nie zapotrzebowanie i zastanów się jak chcesz dotrzeć do tej grupy.
Kanały dystrybucji
Zastanów się nad kanałami dystrybucji, w jaki sposób chcesz sprzedawać produkty i usługi, czy chcesz się skupić wyłącznie na jednym kanale na przykład własnym sklepie internetowy czy może chcesz nawiązać współpracę z innymi dystrybutorami i umożliwić im sprzedaż twojego produktu wypłacając prowizję od sprzedaży.
Sprzedaż w internecie może odbywać się za pośrednictwem wielu kanałów takich jak:
- firmowa strona internetowa
- landing page
- sklep internetowy
- serwisy aukcyjne
- porównywarki cenowe
- e-mailing
Planując dystrybucję musisz przewidzieć w jaki sposób będziesz je dostarczał ile to będzie kosztowało, ustalić wysokość prowizji jakie możesz zaoferować pośrednikom oraz liczbę osób, które muszą pracować przy dystrybucji.
Teraz musisz tylko wypromować swoje usługi lub produkty w internecie i zadbać o ich odpowiednia promocję. Poniżej masz listę najbardziej popularnych kanałów dzięki którym dotrzesz do klienta:
- Optymalizacja (SEO) serwisu WWW,
- Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google,
- Kampanie linków sponsorowanych AdWords,
- Inne kampanie reklamy kontekstowej (np. Adkontekst),\
- Kampanie AdSense,
- Remarketing,
- Kampanie content marketingowe (dystrybucja treści na zewnętrznych portalach),
- PR internetowy,
- Media społecznościowe,
- Marketing szeptany,
- Marketing wirusowy,
- Blog firmowy,
- E-mailing.
Jeżeli rzetelnie przyłożysz się do przygotowania strategii swoje firmy to sukces z pewnością Cię nie ominie, pamiętaj jednak że droga do niego jest długa i kręta, zachowaj cierpliwość i zaangażuj się w 100% w swój projekt.