Zastanawiasz się nad tym, jak poprawić pozycję firmy na rynku? Zamiast inwestować w reklamy, zajmij się… szkoleniem pracowników! Badania pokazują, że polscy przedsiębiorcy wciąż niechętnie wspierają podnoszenie kwalifikacji swoich podwładnych, a to bardzo duży błąd. Dbając o pracownika, działasz wieloetapowo. Z jednej strony sprawiasz, że jest on lepszym, bardziej doświadczonym pracownikiem, który potrafi reagować na różne sytuacje (też te kryzysowe), z drugiej – masz większą pewność, że nie odejdzie z firmy, bo będzie czuł się tu doceniony.
Dlaczego szkolenia przynoszą zyski?
To paradoksalne, ponieważ wielu przedsiębiorcom szkolenia pracowników wydają się raczej być… niepotrzebnym wydatkiem. Zamiast jednak myśleć o nich jak o obciążeniu budżetu firmy, pomyśl raczej jak o inwestycji, która zwróci się w ciągu kolejnych miesięcy i lat. Wiedza przyswojona z dobrego szkolenia szybko zostanie wdrożona w życie przedsiębiorstwa, dzięki czemu wraz z kwalifikacjami pracowników wzrosną też zarobki.
Szkolenia dla pracowników są również o tyle dobre, że pozwalają uniknąć stagnacji. Łatwo wpaść w marazm, gdy pracownik ciągle wykonuje tę samą robotę i nie dostarcza mu się żadnych bodźców z zewnątrz. Szkolenia mogą go zainspirować do podjęcia nowych działań i do wypróbowania nowych metod. Taki dynamizm z pewnością przysłuży się twojej firmie i kto wie, być może efekty będziesz mógł zaobserwować od razu po powrocie pracowników ze szkolenia.
Dobre relacje z pracownikami
Jeśli chcesz, by szkolenie naprawdę przyniosło efekty, powinieneś pokazać pracownikowi swoje szczere zainteresowanie jego rozwojem. To nie powinien być jeden z elementów planu „do zrealizowana”. Dobre relacje z pracownikiem wpłyną też na jego motywacje – dzięki temu będzie on bardziej lojalny wobec firmy, ponieważ będzie wiedział, że szefowi realnie zależy na utrzymaniu go w firmie. Co więcej, dobre relacje z szefem przekładają się również na dobre stosunki między pracownikami, a to z kolei też zwiększa zyski firmy. Praca zespołowa jest niezbędna – czasem pomoc komuś, nawet kosztem większej ilości pracy jest po prostu nieoceniona w firmie. Wspólne szkolenia dla pracowników mogą wyrównać ich poziom, zwiększyć kwalifikacje oraz bardziej usamodzielnić podwładnego. To ostatnie może być przydatne zwłaszcza u osób nowych, które potrzebują jeszcze czasu na wdrożenie się w działanie firmy.
Szkolenia dla pracowników świetnie wspomagają również indywidualną pracę nad kompetencjami miękkimi, czyli tymi cechami, które ułatwiają pracę na co dzień – mowa tu na przykład o kreatywności, zarządzaniu sobą w czasie, motywowaniu siebie i innych do pracy, czy też o innych umiejętnościach interpersonalnych (np. o negocjowaniu, pracy zespołowej czy łatwości w rozwiązywaniu konfliktów). Takie cechy przydają się zarówno w kontaktach wewnątrzfirmowych, jak i przy budowaniu relacji z klientami.
Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki uprzejmości przedstawiciela firmy Team Prevent Sp. z o.o. z Pszczyny.