Jak zautomatyzować email marketing

Email marketing zdobył popularność wiele lat temu, jednak wciąż jest to jedna z najpopularniejszych odmian marketingu internetowej. Polega on na wysyłaniu wiadomości mailowych pod adresy dostępne w bazie, zamieniając odbiorcę w lojalnego klienta. Jak zautomatyzować proces email marketingu, tak aby cała procedura przebiegała jeszcze szybciej, a tym samym była wydajniejsza?

Segmentacja klientów

Podstawowym krokiem do zautomatyzowania procesu email marketingu jest dokonanie podziału klientów, oceniając ich zainteresowania czy preferencje zakupowe. Informacje na tego typu tematy możemy pozyskać z bazy do zarządzania klientami, a następnie odpowiednio je obrobić. Przykładowo, jeśli prowadzimy sklep z ubraniami, to doskonałym rozwiązaniem jest podział klientów pod kątem:

  • rozmiaru kupowanej odzieży,
  • preferowanego stylu,
  • dodatków do stylizacji, jakie nabywają.

Wbrew pozorom segmentacja klientów ma ogromne znaczenie, gdyż pozwala dobrać treści, które najprawdopodobniej zainteresują konkretnego odbiorcę. Następnie, w systemie do email marketingu należy wprowadzić konkretne segmenty, często nazywane personami. Dobrze, aby było ich co najmniej kilka, lecz z drugiej strony nie warto też przesadzać z ilością segmentów.

Przygotowanie szablonu

Kolejnym etapem usprawniania email marketingu jest przygotowanie odpowiednich szablonów. Ważne, aby w każdym z nich pojawiła się treść, która będzie dopasowana do konkretnej grupy odbiorców. W praktyce oznacza to, że musimy stworzyć tyle treści, ile segmentów wyznaczyliśmy w pierwszym etapie. Następnie należy opracować kod, za pomocą którego wybrane maile trafią do konkretnych osób. Na tym etapie można skorzystać z gotowych rozwiązań systemów do email marketingu, choć w niektórych przypadkach konieczna może okazać się pomoc programisty. Istotnym elementem jest przygotowanie nie tylko treści, lecz również odpowiedniej grafiki. Czasami ma miejsce łączenie tych dwóch aspektów, w efekcie czego content wysyłany jest do klienta w formie graficznej. Pozwala to uniknąć problemów natury technicznej, lecz z drugiej strony wymaga nieco większych nakładów pracy.

Regularny przegląd treści

Wiadomo już, jak zautomatyzować email marketing, tak aby był on jeszcze efektywniejszy. Z drugiej strony warto mieć na uwadze, że bardzo istotne jest regularne weryfikowanie bazy klientów, sprawdzanie contentu bądź grafiki. Dzięki temu istnieje możliwość wprowadzenia szybkich modyfikacji lub nawet większych zmian, dzięki którym newsletter stanie się użyteczny dla potencjalnego odbiorcy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here