Jeżeli postanowimy powierzyć promocję naszej firmy agencji reklamowej i odpowiednio zaplanować kampanię reklamową, to account managerzy przeprowadzają z nami coś w rodzaju wywiadu, aby zebrać informacje o firmie i jej działalności oraz produktach właśnie tak powstaje brief.
Co to jest brief?
Brief to dokument który może powstać w siedzibie agencji ale równieże możemy go wypwłnić samodzielnie na podstawie odpowiednio sporządzonego formularza udostępnionego przez agencję. Dzięki zebranym w nim informacjom łatwiej będzie zaplanować skuteczne działania marketingowe oraz przygotować strategię reklamowa dla Twojej firmy.
Brief jest swoistym punktem wyjścia przy rozpoczęciu współpracy między klientem a agencją, jest również swego rodzaju checklista, według której należy sprawdzać przyjęte założenia.
Czego dotyczy brief?
Brief dotyczy wszelkiego rodzaju akcji marketingowych ale również jest stosowany przy projektowaniu stron internetowych. Możemy w nim zaznaczyć wszystko to czego oczekujemy od projektu a po otrzymaniu wstępnej oferty sprawdzić czy nic nie zostało pominięte.
Dlaczego brief jest potrzebny?
To przejrzyste i niezbędne narzędzie które służy nam do rozpoznania aktualnej sytuacji firmy, pozwala poznać firmę lub produkty i zawiera specyfikację oczekiwań.
Jeżeli stworzymy brief profesjonalnie to pozwoli nam on zaoszczędzić czas oraz ułatwi komunikację z agencją, a agencja może się skupić na realizacji celów a nie na usiłowaniu zrozumienia klienta.
Dzięki spisanym w briefie działaniom możemy je skutecznie uporządkować oraz sklasyfikować tak aby stanowiły całość w drodze do osiągnięciu zamieżonego celu. Dobry brief jest przydatny zarówno tobie jak i agencji, dlatego zawsze możesz liczyć na jej pomoc przy wypełnianiu bo im też zależy aby efektywnie zaplanować akcję marketingową.
Co powinien zawierać dobry brief?
Dobry brief powinien zawierać minimum następujące dane:
- Dane firmy.
- Opis firmy.
- Informacja na temat produktu lub/i marki.
- Dotychczasowa strategia marketingowa/reklamowa firmy.
- Konkurencja.
- Grupa docelowa. Informacja o tym, kto jest klientem firmy.
- Cele marketingowe planowanych działań.
- Cel komunikacyjne planowanej akcji.
- Zasięg kampanii marketingowej.
- Aktualne badania – dane badań, testów o produkcie bądź firmie.
- Opis przewag produktu nad produktami konkurencji.
- Wytyczne i wskazówki do tworzenia przekazu reklamowego. W tym USP – unikalna cecha marki.
- Pożądany wizerunek marki.
- Składniki i ograniczenia przekazu reklamowego.
- Budżet planowanej akcji.
- Ramy czasowe planowanej kampanii.
Pamiętajmy jednak że każdy rodzaj briefu będzie się nieco różnił i odnosił do różnych akcji czy celów. Jedno jest pewne to przydatne narzędzie do komunikacji i mimo tego iż można się bez niego obejść to nie zalecamy takiego rozwiązania. Warto z niego skorzystać zwłaszcza że to nic nie kosztuje, a może przynieść wymierne korzyści.