Jaki model biznesowy wybrać dla naszej firmy internetowej? To pytanie często pojawia się na początku naszej przygody z e-biznesem. Najpierw powiedzmy sobie jak zrozumieć model biznesowy.
Pojęcie to pojawiło się ponad 20 lat temu, oczywiście ze względu na ciągłe zmiany na rynku samo rozumienie tego zagadnienia ciągle ewoluuje i dopasowuje się do czasów w jakich żyjemy.
Aby zrozumieć czym jest model biznesowy posłużę się tu przykładem. Na pytanie do przedsiębiorcy handlującego kosmetykami jaki jest model jego działalności on odpowie: Kupuję od producentów i hurtowników i sprzedaje z zyskiem w moim sklepie internetowym.
Krótko mówiąc model biznesowy odpowiada nam na pytanie jak firma zarabia.
Jak stworzyć model biznesowy firmy?
Skoro już wiesz czym jest model biznesowy to możesz zacząć przygotowywać swój własny, pamiętając o kilku ważnych jego elementach:
Do jakiej grupy docelowej kierowana jest oferta firmy?
- Oferta firmy – co zawiera, jakie jest jej zakres, co sprzedajemy i w jaki sposób?
- W jaki sposób pozyskujemy klientów?
- Jakie korzyści oferujemy klientom?
- Strategia cenowa – w jakich cenach sprzedajemy nasz towar lub usługę, jaki z tego uzyskujemy dochód?
- Know-how i atuty przedsiębiorstwa – jaki firma ma poziom kompetencji?
- Jaka jest konkurencja firmy?
- Sposób zabezpieczenia się przed konkurencją – co robimy, żeby mieć przewagę nad konkurencją lub w jaki sposób staramy się ją wyprzedzić.
Jeżeli odpowiesz sobie na te pytania, to automatycznie stworzysz model biznesowy dla Twojej firmy, który możesz wdrożyć w życie.