Franczyza - jakie są jej wady i zalety

Słowo franczyza pochodzi z języka angielskiego i oznacza rodzaj umowy zawarty pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą, dwoma firmami chcącymi podjąć współpracę. Franczyza to często spotykany model biznesowy, a jej sukcesy to głównie sprawa korzyści jakie niesie dla obu stron.

Franczyza poza zaletami, jak każdy model biznesu niesie też pewne ryzyko, o którym dowiecie się z tego artykułu.

Franczyza – jakie niesie korzyści

Główną zaletą tego modelu jest dla franczyzobiorcy fakt że może działać pod znaną marką nie posiadając dużego kapitału, otrzymuje też również sprawdzony model biznesowy, know – how, oszczędza na reklamie oraz szkoleniach personelu. Franczyzobiorca nie musi mieć nawet doświadczenia w branży aby rozpocząć współpracę.

Franczyzobiorca zasadniczo dostaje gotowy biznes, który musi tylko prowadzić zgodnie z założeniami franczyzodawcy, działa jako osobna firma ale pod brandem wypróbowanej już marki i posiadając grono stałych klientów co jest bardzo istotnym i dużym plusem franczyzy.

Kolejnym plusem jest możliwość łatwego przewidzenia zysków z prowadzenia działalności, ponieważ doświadczenie franczyzodawcy pozwala mu na oszacowanie przewidywanych zarobków uwzględniając lokalizację i lokalny rynek.

Franczyza jakie niesie korzyści franczyzodawcy

Spójrzmy na ten model z drugiej strony, bo zawsze w przypadku własnego biznesu sami możemy udzielać franczyzy innym podmiotom. Franczyzodawca czerpie korzyści ze zwiększenia liczby kanałów dystrybucji, pomaga również zdobywać rynki zagraniczne.

Franczyzodawcy nie muszą zajmować się rozbudową sieci o kolejne filie ponieważ sprzedając sam pomysł biznesowy przerzuca to zadanie na franczyzobiorcę.

Franczyza niesie także ogromne korzyści dla rozwoju samej marki, im więcej ma filii, tym jest bardziej rozpoznawalna. Konsumenci rozpoznają jej logo oraz znaki towarowe, co przyczynia się do większych zysków korporacji.

Franczyza ma też wady – franczyzobiorca

Na pierwszy rzut oka widać wiele zale franczyzy, ale ma ona również swoje minusy. Największym jest brak samodzielności franczyzobiorcy oraz częste kontrole ze strony korporacji. Kolejne pułapki mogą się kryć w umowie a najczęstszą jest ograniczenie terytorialne dla biznesu albo klauzula umożliwiająca odsprzedanie jednostki franczyzowej.

Franczyza - jakie są jej wady i zalety

Franczyza wady – franczyzodawca

Franczyzodawca musi się liczyć z trudną do skontrolowania siecią, chodzi tu głównie o zarządzanie, jakość ekspozycji towarów czy chociażby profesjonalizm personelu.

Franczyzodawca może się też liczyć że po wygaśnięciu umowy przedsiębiorca wykorzysta całą wiedzę i stworzy konkurencyjną markę na rynku.

Podsumujmy – franczyza jest świetnym wyborem i daje szerokie perspektywy na rozwój, ale jak w każdym modelu biznesowym również tu musimy sami rozważyć jej wszystkie wady i zalety i sami podjąć decyzję czy decydujemy się na wykorzystanie takiego modelu biznesowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here