Jak zostać freelancerem – poznaj wskazówki

0
Jak zostać freelancerem - poznaj wskazówki

Jeżeli znudziła Cię praca na etacie, wyznaczone godziny i codzienne dojazdy do biura to rzuć to i zostań Freelancerem! Nazwa ta od dłuższego czasu używana w potocznym języku na rynku pracy. Co ona oznacza i jak zostać freelancerem wyjaśnię Wam już za chwilę. Mam nadzieję że uda mi się rozwiać Wasze wszelkie wątpliwości dotyczące podjęcia decyzji o zostaniu osobą wykonującą wolny zawód.

Co to znaczy Freelancing?

Freelancing to nic innego jak wykonywanie pracy w nieustalonych z góry godzinach, przeważnie w domu lub jak wolisz z kawiarni w centrum handlowym, krótko mówiąc freelancing to wolność i pełne spełnienie marzeń o niezależności.

Co zrobić by zostać freelancerem

Jeżeli masz zamiar już teraz rozstać się z etatem, pożegnać swojego szefa i zacząć działać na własny rachunek to zapoznacie się z tymi kilkoma prostymi wskazówkami jak zacząć.

Zostać freelancerem możesz zacząć w każdym momencie i w każdym wieku. Możesz zacząć przygodę już na studiach jako dodatkowa forma zarobków, naucz się jak najszybciej pogodzić realne możliwości z potrzebami finansowymi.

Bądź zmotywowanym, miej samozaparcie, dobrze organizuj swój czas. Obudź w sobie bycie przebojową osobą ale przede wszystkim sumienną, bo od teraz pracujesz wyłącznie na swój własny rachunek.

Zdrowo się odżywiaj, aby mieć siłę na codzienne starcia z konkurencją bo o zlecenia trzeba walczyć, musisz też znosić marudzenia klientów, zrozumieć ich aby liczyć na kolejne.

Jak zostać freelancerem - poznaj wskazówki

Nigdy się nie poddawaj, nie zniechęcaj się porażkami, nie ma ludzi nieomylnych!

Kochaj to co robisz, nie rób nic na siłę i nie zmuszaj się do niczego – no chyba że potrzeby finansowe zmuszą Cię do przyjęcia zlecenia którego nie lubisz wykonywać – praca ma sprawiać Ci przyjemność i motywację do dalszego działania.

Przekładaj siły na zamiary, nie oferuj czegoś czego nie potrafisz zrobić i nie ucz się na klientach jakiś czynności. Pamiętaj też aby nie przyjmować takiej ilości zleceń której nie jesteś wstanie wykonać to źle wpływa na Twoją ocenę i pozyskiwanie kolejnych zleceń w przyszłości.

Nie wywracaj swojego życia do góry nogami tylko dlatego że zostałeś freelancerem, dalej rób to co przedtem tylko lepiej organizuj swój czas.

Jeżeli uda Cię się pilnować tych prostych zasad to masz duże szanse że poradzisz sobie w byciu freelancerem i bez względu na krążące mity uda Ci się zarobić na tym co lubisz robić.

Jeżeli jednak to dla Ciebie za dużo i nie masz gwarancji czy uda Ci się sprostać tym wymaganiom to na razie pozostań na etacie nawet jeżeli nie przepadasz za swoim szefem to zawsze możesz liczyć że na koniec miesiąca wpłyną środki na Twoje konto, a ty poprawisz sobie humor jakąś drobną przyjemnością i poczekasz na lepsze czasy.

Zakładanie e-sklepu – od czego zacząć?

0
Zakładanie e-sklepu - od czego zacząć?

Handel internetowy rozwija się w zaskakującym tempie, jest on bowiem bardzo popularną formą sprzedaży produktów i usług. Planując założenie sklepu internetowego warto zwrócić uwagą na stronę formalną. Musimy zapoznać się z niezbędnymi formalnościami związanymi z prowadzeniem sprzedaży w internecie.

Czy muszę mieć firmę aby prowadzić sklep internetowy?

Tak, ponieważ dokonujesz transakcji oraz odpowiadasz za dane i pieniądze swoich klientów, prowadzenie sklepu w internecie nie różni się pod tym względem niczym w porównaniu ze sklepem stacjonarnym.

O czym warto pamiętać?

Jeżeli chcesz prowadzić sklep internetowy w kilka osób pomyśl o założeniu spółki cywilnej, spółka cywilna nie posiada odpowiedzialności prawnej a każdy wspólnik musi posiadać własną działalność gospodarczą.

Zakładanie e-sklepu a właściwe PKD

.Jeżeli zakładasz sklep internetowy to właściwym numerem PKD będzie PKD 47.91.Z czyli sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy wysyłkowe lub internet.

Inne numery PKD, które należy brać pod uwagę zależą głównie od charakteru prowadzonej działalności ale możesz rozważyć jeszcze te poniżej:

PKD 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

PKD 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Zakładanie e-sklepu - od czego zacząć?

Jeżeli prowadzisz jednocześnie sklep internetowy oraz sklep stacjonarny, możesz dodać jeszcze PKD 47.19.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.

e-sklepu i konto firmowe

Aby w pełni funkcjonować i móc przyjmować płatności musisz posiadać konto internetowe i w przypadku działalności jednoosobowej wcale nie musi być to rachunek firmowy może być zwykłe konto osobiste.

Oczywiście wygodniej nam będzie oddzielić wpływy firmowe od prywatnych jeżeli założymy konto firmowe, często takie konta są darmowe pod warunkiem że przez nasze konto przepłynie jakaś zadeklarowana przez bank kwota minimalna oraz jeżeli z rachunku będziemy opłacać ZUS.

Model biznesowy dla firmy prowadzącej działalność w internecie

0
Model biznesowy dla firmy prowadzącej działalność w internecie

Jaki model biznesowy wybrać dla naszej firmy internetowej? To pytanie często pojawia się na początku naszej przygody z e-biznesem. Najpierw powiedzmy sobie jak zrozumieć model biznesowy.

Pojęcie to pojawiło się ponad 20 lat temu, oczywiście ze względu na ciągłe zmiany na rynku samo rozumienie tego zagadnienia ciągle ewoluuje i dopasowuje się do czasów w jakich żyjemy.

Aby zrozumieć czym jest model biznesowy posłużę się tu przykładem. Na pytanie do przedsiębiorcy handlującego kosmetykami jaki jest model jego działalności on odpowie: Kupuję od producentów i hurtowników i sprzedaje z zyskiem w moim sklepie internetowym.

Model biznesowy dla firmy prowadzącej działalność w internecie

Krótko mówiąc model biznesowy odpowiada nam na pytanie jak firma zarabia.

Jak stworzyć model biznesowy firmy?

Skoro już wiesz czym jest model biznesowy to możesz zacząć przygotowywać swój własny, pamiętając o kilku ważnych jego elementach:

Do jakiej grupy docelowej kierowana jest oferta firmy?

  • Oferta firmy – co zawiera, jakie jest jej zakres, co sprzedajemy i w jaki sposób?
  • W jaki sposób pozyskujemy klientów?
  • Jakie korzyści oferujemy klientom?
  • Strategia cenowa – w jakich cenach sprzedajemy nasz towar lub usługę, jaki z tego uzyskujemy dochód?
  • Know-how i atuty przedsiębiorstwa – jaki firma ma poziom kompetencji?
  • Jaka jest konkurencja firmy?
  • Sposób zabezpieczenia się przed konkurencją – co robimy, żeby mieć przewagę nad konkurencją lub w jaki sposób staramy się ją wyprzedzić.

Jeżeli odpowiesz sobie na te pytania, to automatycznie stworzysz model biznesowy dla Twojej firmy, który możesz wdrożyć w życie.

Strategia firmy internetowej – krok po kroku

0
Strategia firmy internetowej - krok po kroku

Nie ważne czy w grę wchodzi strategia firmy stacjonarnej czy e-biznesu zasady jej tworzenia są zawsze takie same.

Jako właściciel firmy musisz wiedzieć w jakim kierunku idziesz, jakie masz cele i jak powinna się Twoja firma rozwijać.

Co to jest strategia firmy?

Strategia to po prostu plan działania, który musisz stworzyć dla firmy aby osiągnąć sukces.

Naszym celem jest zarabianie pieniędzy, z czym trudno polemizować, ponieważ bez dochodów nasza firma nie utrzyma się długo na rynku. Oczywiście pieniądze to nie wszystko tworząc strategię dla firmy możemy też określić w niej jaki chcemy osiągnąć udział w rynku lub jak wypromować chcemy swoją markę.

Czy strategia firmy jest mi potrzebna?

Strategia firmy jest bardzo istotnym elementem. Wszystko co robimy wymaga jakiegoś planu tak jest i z firmą, czy lecąc na wakacje za granicę nie planujesz co zwiedzić, ile wydać pieniędzy? Podobnie jest z firmą musisz zaplanować co chcesz osiągnąć i dążyć do celu.

Właściwa strategia zmniejsza ryzyko naszego niepowodzenia, bez strategii bez badania rynku jesteśmy narażeni na utratę zainwestowanych pieniędzy, a tego wolelibyśmy chyba uniknąć.

Strategia firmy internetowej – jak ją stworzyć?

Zacznij od tego jaki produkt chcesz zaoferować na rynku internetowym, sprawdź jaką masz konkurencję, zrób analizę cen i odpowiedz sobie na pytanie jakie korzyści odniesie klient który wybierze twój produkt lub usługę a nie konkurencji.

Grupa docelowa, czyli klient

Twoja strategia musi objąć również analizę grupy docelowej do której chcesz dotrzeć z usługą lub produktem. Zobacz czy na rynku istnieje na nie zapotrzebowanie i zastanów się jak chcesz dotrzeć do tej grupy.

Kanały dystrybucji

Zastanów się nad kanałami dystrybucji, w jaki sposób chcesz sprzedawać produkty i usługi, czy chcesz się skupić wyłącznie na jednym kanale na przykład własnym sklepie internetowy czy może chcesz nawiązać współpracę z innymi dystrybutorami i umożliwić im sprzedaż twojego produktu wypłacając prowizję od sprzedaży.

Sprzedaż w internecie może odbywać się za pośrednictwem wielu kanałów takich jak:

  • firmowa strona internetowa
  • landing page
  • sklep internetowy
  • serwisy aukcyjne
  • porównywarki cenowe
  • e-mailing

Planując dystrybucję musisz przewidzieć w jaki sposób będziesz je dostarczał ile to będzie kosztowało, ustalić wysokość prowizji jakie możesz zaoferować pośrednikom oraz liczbę osób, które muszą pracować przy dystrybucji.

Strategia firmy internetowej - krok po kroku

Teraz musisz tylko wypromować swoje usługi lub produkty w internecie i zadbać o ich odpowiednia promocję. Poniżej masz listę najbardziej popularnych kanałów dzięki którym dotrzesz do klienta:

  • Optymalizacja (SEO) serwisu WWW,
  • Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google,
  • Kampanie linków sponsorowanych AdWords,
  • Inne kampanie reklamy kontekstowej (np. Adkontekst),\
  • Kampanie AdSense,
  • Remarketing,
  • Kampanie content marketingowe (dystrybucja treści na zewnętrznych portalach),
  • PR internetowy,
  • Media społecznościowe,
  • Marketing szeptany,
  • Marketing wirusowy,
  • Blog firmowy,
  • E-mailing.

Jeżeli rzetelnie przyłożysz się do przygotowania strategii swoje firmy to sukces z pewnością Cię nie ominie, pamiętaj jednak że droga do niego jest długa i kręta, zachowaj cierpliwość i zaangażuj się w 100% w swój projekt.

Jak skutecznie zaplanować domowy budżet?

0
Jak skutecznie zaplanować domowy budżet?

Za chwilę koniec miesiąca a Tobie brakuje gotówki, a na dodatek przewidujesz nadprogramowe wydatki w następnym miesiącu? Zobacz jak efektywnie zaplanować domowy budżet.

Domowy budżet krok pierwszy – podstawowe wydatki

Planowanie domowego budżetu zawsze rozpoczynamy od podsumowania środków którymi dysponujemy, oczywiście wliczając te które pozostały nam z poprzedniego miesiąca pod warunkiem że takie są.

Spisz wszystkie koszty które cię czekają w nadchodzącym miesiącu oraz przyjrzyjmy się rachunkom za poprzedni miesiąc. Jeżeli posiadasz to odszukaj wszystkie paragony i rachunki za wydatki, a następnie spisz je kartce.

Podzielmy je na te które są wydatkami stałymi czyli opłaty za prąd, wodę, internet czy telefon, oraz wydatki na paliwo czy opłacenie zajęć naszych dzieci. Podsumuj je.

W kolejnej rubryce wpisz wydatki na konsumpcję czyli zakupy, życie prywatne (kino czy teatr) i je również podsumuj.

Teraz porównaj wydatki z tym co zarabiasz i sprawdź czy rachunek wychodzi na plus, jeżeli tak to dobrze i możesz śmiało przejść do następnego kroku.

Jeżeli jednak wychodzimy na minus to koniecznie przeanalizujmy jeszcze raz nasze wydatki i zastanówmy się, które z nich można wyeliminować lub ograniczyć.

Domowy budżet krok drugi – wydatki jednorazowe

Kolejnym naszym krokiem w planowaniu budżetu domowego bedzie spisanie wydatków nieregularnych, do takich należą na przykład:

  • prezenty (urodziny, święta),
  • przegląd techniczny auta,
  • wizyty u lekarzy, leki,
  • wyjazd na urlop,
  • remont mieszkania,
  • wycieczki dla dzieci,
  • ubrania.

Wydatki te są nieuniknione w każdym budżecie domowym, ale warto je również podsumować i podliczyć w perspektywie całego roku.

Podam Wam przykład

Jeśli na korepetycje z języka angielskiego wydajemy 100 zł miesięcznie to liczbę tą należy pomnożyć przez 12 miesięcy, a w rubryce wydatków wpisać 1200 zł.

Lista nasza musi zawierać wszystkie wydatki nieregularne, które przyjdą nam na myśl oraz puste pola, gdy zaistnieje potrzeba coś do niej dopisać.

Teraz musisz podsumować wszystkie koszty razem. Wynik, który uzyskasz pokaże ile wynoszą nasze wydatki nieregularne oraz ile musimy zaoszczędzić rocznie, aby móc je pokryć.

Jak skutecznie zaplanować domowy budżet?

Krok trzeci – oszczędzanie

Teraz zajmiemy się tym co zostało nam na górce, ważne aby każdego miesiąca zaplanować co zrobisz w przypadku kiedy zaoszczędzisz trochę grosza. To może być cokolwiek, na przykład możesz odkładać na wakacje lub szkolenie, ale możesz też inwestować i zarabiać.

Najprościej będzie zacząć od założenia dostępnego w każdym banku konta oszczędnościowego. Może nie zarobimy na nim kokosów ale nauczy nas to oszczędzania i odkładania pieniędzy.

Domowy budżet – plan roczny

Kiedy już wiesz ile wydajesz miesięcznie to możesz zaplanować budżet roczny. Spróbuj oszacować wydatki w poszczególnych miesiącach do końca roku. W skali roku zaoszczędzone pieniądze pozwolą Ci na pokrycie niespodziewanych wydatków lub większych opłat na przykład związanych z ubezpieczeniem samochodu.

Pomysły na biznes – jak zacząć nie rezygnując z etatu?

0
Pomysły na biznes - jak zacząć nie rezygnując z etatu?

Kto z nas nie marzył o założeniu własnej firmy i życiu na własny rachunek. Każdy zapewne chciałby żyć robiąc to co nas fascynuje i pasjonuje i na dodatek na tym zarabiać. Część powie że to nierealne marzenia, jednak dla tych którzy się nad tym zastanawiają mam garść ciekawych porad i pomysłów na biznes, nie rezygnując z etatu.

Zacznij od zaraz!

Coś dla tych którzy kochają ludzi i uwielbiają przebywać w towarzystwie. Co mogą robić ludzie otwarci i lubiący pracę w grupie:

  • zacznij organizować warsztaty tematyczne w dziedzinach, które cię interesują. Możesz to potraktować jako dodatkową motywację i miłe spędzanie wolnego czasu. Nabierając doświadczenia będziesz mógł otworzyć biznes zajmujący się właśnie takimi wydarzeniami;
  • spotkania networkingowe – daj możliwość przedsiębiorcom poznania swoich klientów, współpracowników lub kontrahentów. W ostatnich latach modne są takie inicjatywy, a zwolenników takich spotkań nie brakuje;
  • kochasz zwierzęta? – opiekuj się nimi – zapracowani właściciele czworonogów chętnie powierzają je sprawdzonej, zaufanej osobie z dobrymi rekomendacjami, a konkurencja na tym rynku jest jeszcze stosunkowo niewielka.

Teraz omówimy prace, które możemy wykonywać w domu korzystając z telefonu i komputera, tu lista a co za tym idzie możliwości są jeszcze większe:

  • asystenci na odległość -bardzo dużo blogerów, coachów czy freelancerów, powierza obowiązki administracyjne. W ich imieniu możesz publikować gotowe artykuły, odpowiadać na maile lub planować działania w mediach społecznościowych
  • prowadzenie profili społecznościowych dla małych firm – i na tym polu jest wiele możliwości, istnieje dużo firm, które nie mają czasu zajmować się profilami ale chętnie powierzają to zadanie komuś kto zrobi to zdalnie
  • pisz teksty na blogi – możesz pisać treści na strony lub blogi innych wydawców, jeżeli masz lekkie pióro i lubisz przekazywać wiedzę to ta praca z pewnością przyniesie ci satysfakcję i wymierne korzyści zarobkowe;
  • zrób prywatnego bloga – zajęcie dość popularne w ostatnim czasie i jeżeli naprawdę poświęcisz temu swoje zaangażowanie to możesz zarabiać dobre pieniądze.

Pomysły na biznes - jak zacząć nie rezygnując z etatu?

Biznes bez komputera

  • ucz innych – możesz zacząć szkolić innych z tego w czym jesteś najlepszy na przykład jeżeli gotujesz to zorganizuj warsztaty na których nauczysz innych jak przygotować smaczne potrawy
  • idąc dalej tym tropem – rób pierogi czy świąteczne wyroby dla tych którzy nie mają czasu przyrządzić ich samodzielnie, oni z chęcią kupują coś wytworzone metodą tradycyjną z dobrych produktów
  • personal shopperzarabiaj na zakupach – jeśli masz talent do wynajdywania ciekawych rzeczy w internecie nie tylko na polskich stronach to zacznij na tym zarabiać. Jest wiele osób które nie radzą sobie z zakupami z zagranicy, być może barierą jest znajomość języka i chętnie zapłaci komuś kto zrobi to za nich.
  • urządzaj mieszkania na sprzedaż – możesz aranżować mieszkania na sprzedaż lub wynajem jeżeli interesujesz się wystrojem wnętrz, biura nieruchomości jak i sami właściciele coraz częściej korzystają z takich usług aby podnieść wartość mieszkania lub ceny najmu.
  • renowacja starych mebli – kolejny rentowny ostatnio pomysł na biznes, ludzie chętnie kupują stare wykonane z dobrych materiałów meble po ich renowacji, jeżeli potrafisz to robić to pomysł na biznes masz gotowy
  • usługi fotograficzne – zdjęcia które robisz, robią wrażenie na Twoich znajomych i często Cię chwalą? Może warto zająć się tym zawodem, zaoferuj swoje usługi zacznij od małych uroczystości lub zdjęć produktów;
  • sprzątanie – to oczywiście mało ambitne zajęcie ale za to coraz lepiej płatne, możesz też traktować je jako dodatkową pracę i zarabiać na sprzątaniu firm czy mieszkań prywatnych.
  • opieka nad dziećmi – zaoferuj swoje usługi jako opiekunki dla dzieci, jeżeli nie na co dzień to może jako dodatkowa praca w weekendy.

Pomysły na biznes dla ciebie

Jeżeli któraś z tych propozycji przypadła Ci do gustu to super, możesz zacząć poważnie myśleć nad urwaniem się z etatu lub nad podjęciem pracy dodatkowej, jeżeli nie to rozejrzyj się zobacz czego na rynku brakuje i pomyśl jak to sprzedać.

Praca w korporacji – czy rzeczywiście ma same wady?

0
Praca w korporacji - czy rzeczywiście ma same wady?

Praca w korporacji kojarzona jest z nadgodzinami i brakiem życia osobistego, nie zmienia to jednak faktu że w korporacjach pracuje bardzo wiele osób a one nadal zatrudniają nowych pracowników. Wbrew temu co się o nich mówi korporacje mają też sporo zalet na których dziś się skupimy.

Idealna na początku kariery zawodowej

Doskonałym sposobem na pierwszą pracę jest właśnie podjęcie jej w korporacji, korporacje często umożliwiają strat bez doświadczenia, bo stać je na szkolenie swoich pracowników. Wśród tych doświadczonych z pewnością są diamenty, które odpowiednio oszlifowane posłuż jej przez lata. Korporacje dając szansę młodym mogą liczyć na ich zaangażowanie oraz kreatywność.

Duże firmy chętnie inwestują w swoich praowników oferuja im szereg szkoleń, zapoewniając im dostęp do pakietów socjalnych jak siłownia czy dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne, a to przyciąga do nich jak magnes.

Korporacja oferuje nam również coś czego nie dadzą nam małe firmy, chodzi mi tu o nowe znajomości i kontakty interpersonalne, dają one możliwość doskonalenia i podpatrywania pracy innych z większym stażem i doświadczeniem.

Z korporacją nie musimy się wiązać na stałe, ale zawsze w przypadku renomowanej firmy wpis w CV zaświadczający o pracy w dużej korporacji może być dużym atutem podczas szukania nowego zatrudnienia, pracodawcy chętnie skorzystają z Twojego doświadczenia.

Co wybrać praca w korporacji, czyli praca stabilna?

Wiele mówi się o motywacji innej niż płaca, ale wiadomo pieniądze są najważniejsze i tu zdecydowanie korporacje wygrywają z małymi firmami bo oferują naprawdę godziwe wynagrodzenie. Pensje są wysokie w porównaniu z rynkiem a do tego kuszą pakietami socjalnymi co sprawia że tak naprawdę pracownik przywiązuje się do stylu życia w korporacji i część z nich zostaje na dłużej lub na zawsze korzystając ze spokojnego i stabilnego życia.

Dodatkowym atutem jest fakt, że w korporacjach pensja jest zawsze na czas, a to sprzyja dobremu samopoczuciu i stabilności pracownika.

Korporacja zaplecze socjalne.

Praca w korporacji często wiąże się z nadgodzinami, wiadomo są plany które trzeba zrealizować i osiem godzin czasem nie wystarczy, dlatego firmy prześcigają się w udogodnieniach dla swoich pracowników i starają aby czuli się jak w domu.

Praca w korporacji - czy rzeczywiście ma same wady?

Poza standardami jak darmowa woda, kawa, czy firmowe stołówki z obiadami za symboliczną złotówkę, niektóre firmy oferują nawet przedszkola czy miejsca do drzemki, a wszystko to po to abyś pracował wydajniej i dobrze postrzega swojego pracodawcę.

Praca w korporacji nie zawsze, na zawsze

Zalet korporacji jest sporo i nie ulega to wątpliwości, nie prawdą jest również to że pracując w dużej firmie rezygnujemy z życia prywatnego, są firmy gdzie możesz pracować w domu kiedy chcesz, możesz nie przychodzić do biura nawet miesiąc byle byś tylko wykonał swoją pracę. Korporacje dają większy luz niż inne firmy i tym z nimi wygrywają.

Czy w takim razie korporacja jest lepsza od małych firm? Wszystko zależy od tego co chcesz w życiu osiągnąć i jaką drogę kariery chcesz wybrać. Moim zdaniem nie należy skreślać pracy w korporacji a na pewno na samym początku kariery zawodowej.

Nisza rynkowa w e-commerce – jak ją odnaleźć?

0
Nisza rynkowa w e-commerce - jak ją odnaleźć?

Sklepy internetowe rosną jak przysłowiowe grzyby po deszczu, jednak pomimo tego intensywnego rozwoju większość sklepów oferuje podobne lub nawet identyczne produkty a walka o klienta odbywa się głównie na polu cenowym – kto sprzeda taniej ten wygrywa klienta. Czy w takim razie jest szansa aby otworzyć jeszcze sklep z czymś czego na rynku niema? Tak, wystarczy że znajdziemy niszę na rynku a wtedy już droga do sukcesu jest prosta.

Co to jest nisza rynkowa?

Nisza rynkowa to nic innego jak niewielki lub słabo zagospodarowany segment na rynku, przeważnie skupiający wąską grupę odbiorców. Niewątpliwie jej największą zaletą jest niewielka konkurencja, czyli również niższe koszty dotarcia do klienta.

Trafiając na niszę na rynku możemy liczyć również na wyższą rentowność ze względu na specyficzne potrzeby klientów.

Nisza rynkowa jakie niesie możliwości dla przedsiębiorcy

Aby odnaleźć niszę, zastanów się na czym się znasz, w czym jesteś dobry oraz co Cię interesuje, to może okazać się kluczowe. Jeżeli będziesz dobrze znać produkt, będziesz się nim pasjonować łatwiej będzie ci zrozumieć potrzeby klientów oraz do nich dotrzeć wykorzystując sprawdzone kanały.

Segmentacja rynku

Jeżeli już znalazłeś niszę, w której chcesz działać to postaraj się dokonać segmentację rynku. Polega ona na podziale rynku na fragmenty,uwzględniające ważne kryteria:

  • kryteria geograficzne, np. kraj, województwo, miasto;
  • kryteria demograficzne, np. płeć, wiek, wykształcenie, zawód;
  • kryteria psychograficzne, np. zainteresowania, styl życia;
  • kryteria behawioralne, np. status użytkownika, jego reakcja na okazje zakupowe.

Głównym celem segmentacji jest analiza potrzeb przyszłego klienta, segmentacja pomoże nam zrozumieć rynek zbytu, wypozycjonować nasz produkt oraz nadać mu cech które oczekują nasi odbiorcy.

Nisza rynkowa w e-commerce - jak ją odnaleźć?

Analiza konkurencji

To, że rynek jest mały nie oznacza że nie ma na nim konkurencji, konkurencja jest wszędzie ale to akurat dobre dla biznesu. Przyjrzyj się jej koniecznie i zobacz co oferuje oraz porównaj z tym co ty masz do zaoferowania, zobacz co wg Ciebie robi źle i wyeliminuj to w swoim biznesie.

Postaw na jakość zarówno produktów jak i obsługi swoich klientów klient dobrze potraktowany wróci, klient niezadowolony nie tylko nie wróci ale również powie o tym 10 innym jak został potraktowany.

Franczyza – jakie są jej wady i zalety

0
Franczyza - jakie są jej wady i zalety

Słowo franczyza pochodzi z języka angielskiego i oznacza rodzaj umowy zawarty pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą, dwoma firmami chcącymi podjąć współpracę. Franczyza to często spotykany model biznesowy, a jej sukcesy to głównie sprawa korzyści jakie niesie dla obu stron.

Franczyza poza zaletami, jak każdy model biznesu niesie też pewne ryzyko, o którym dowiecie się z tego artykułu.

Franczyza – jakie niesie korzyści

Główną zaletą tego modelu jest dla franczyzobiorcy fakt że może działać pod znaną marką nie posiadając dużego kapitału, otrzymuje też również sprawdzony model biznesowy, know – how, oszczędza na reklamie oraz szkoleniach personelu. Franczyzobiorca nie musi mieć nawet doświadczenia w branży aby rozpocząć współpracę.

Franczyzobiorca zasadniczo dostaje gotowy biznes, który musi tylko prowadzić zgodnie z założeniami franczyzodawcy, działa jako osobna firma ale pod brandem wypróbowanej już marki i posiadając grono stałych klientów co jest bardzo istotnym i dużym plusem franczyzy.

Kolejnym plusem jest możliwość łatwego przewidzenia zysków z prowadzenia działalności, ponieważ doświadczenie franczyzodawcy pozwala mu na oszacowanie przewidywanych zarobków uwzględniając lokalizację i lokalny rynek.

Franczyza jakie niesie korzyści franczyzodawcy

Spójrzmy na ten model z drugiej strony, bo zawsze w przypadku własnego biznesu sami możemy udzielać franczyzy innym podmiotom. Franczyzodawca czerpie korzyści ze zwiększenia liczby kanałów dystrybucji, pomaga również zdobywać rynki zagraniczne.

Franczyzodawcy nie muszą zajmować się rozbudową sieci o kolejne filie ponieważ sprzedając sam pomysł biznesowy przerzuca to zadanie na franczyzobiorcę.

Franczyza niesie także ogromne korzyści dla rozwoju samej marki, im więcej ma filii, tym jest bardziej rozpoznawalna. Konsumenci rozpoznają jej logo oraz znaki towarowe, co przyczynia się do większych zysków korporacji.

Franczyza ma też wady – franczyzobiorca

Na pierwszy rzut oka widać wiele zale franczyzy, ale ma ona również swoje minusy. Największym jest brak samodzielności franczyzobiorcy oraz częste kontrole ze strony korporacji. Kolejne pułapki mogą się kryć w umowie a najczęstszą jest ograniczenie terytorialne dla biznesu albo klauzula umożliwiająca odsprzedanie jednostki franczyzowej.

Franczyza - jakie są jej wady i zalety

Franczyza wady – franczyzodawca

Franczyzodawca musi się liczyć z trudną do skontrolowania siecią, chodzi tu głównie o zarządzanie, jakość ekspozycji towarów czy chociażby profesjonalizm personelu.

Franczyzodawca może się też liczyć że po wygaśnięciu umowy przedsiębiorca wykorzysta całą wiedzę i stworzy konkurencyjną markę na rynku.

Podsumujmy – franczyza jest świetnym wyborem i daje szerokie perspektywy na rozwój, ale jak w każdym modelu biznesowym również tu musimy sami rozważyć jej wszystkie wady i zalety i sami podjąć decyzję czy decydujemy się na wykorzystanie takiego modelu biznesowego.

Zawieszenie działalności w czasie choroby

0
Zawieszenie działalności w czasie choroby

Jest wiele powodów dla których przedsiębiorcy zawieszają działalność gospodarczą, ale nie każdy wie, że zawieszenie działalności w przypadku choroby jest również możliwe. Za chwilę dowiesz się czy z tytułu niezdolności do pracy świadczenia wypłacane z ZUS-u będą Ci przysługiwały.

Jak zgłosić zawieszenie działalności w przypadku choroby?

Jeżeli masz zamiar wstrzymać działalność gospodarczą, musisz złożyć tylko jeden formularz, a dokładnie wiąże się to z dostarczeniem do urzędu gminy lub miasta formularzu CEIDG-1 możesz to zrobić również korzystając z profilu zaufanego przez internet. W rubryce 01 należy zaznaczyć opcję 3 – Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej.

Ważne!
Działalność możesz wstrzymać w dowolnym momencie, jednak należy pamiętać, że okres zawieszenia nie może być krótszy niż 30 dni oraz nie dłuższy niż 2 lat.

Zawieszenie działalności w czasie choroby a obowiązki względem ZUS-u i US

W przypadku zawieszenia działalności w czasie choroby nie masz obowiązku informowania o tym ani urzędu skarbowego, ani ZUS-u. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie jesteś zobowiązany do opłacania składek, aż do dnia poprzedzającego dzień wznowienia działalności.

Choroba a wykonywanie działalności

W trakcie choroby nie powinieneś wykonywać czynności zarobkowych, ponieważ grozi Ci to utratą zasiłku chorobowego.

Zawieszenie działalności w czasie choroby

Prawo nie zabrania zdecydować się na zawieszenie działalności w czasie choroby, jeżeli pobierasz już świadczenie z ZUS-u tytułem niezdolności do pracy to nie stracisz prawa do zaprzestania wykonywania pracy zarobkowej i odwrotnie. Jeżeli złożysz wniosek do CEIDG nadal możesz pobierać zasiłek chorobowy. Jeżeli zachorujesz w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej i opłacone masz składki ZUS na ubezpieczenie chorobowe w dalszym ciągu możesz korzystać z zasiłku chorobowego.

Zawieszenie działalności w czasie choroby

Istotny jest fakt, że zawieszenie działalności w czasie choroby nie wyklucza nabycia przez przedsiębiorcę prawa do świadczenia rehabilitacyjnego.

Jeżeli więc zdecydujemy się na zawieszenie działalności w czasie choroby, to nie nie musi nas martwić problem utraty świadczeń chorobowych.

ZOBACZ TEŻ