Zastanawiałeś się, dlaczego w sklepach internetowych te same produkty można kupić taniej niż w sklepach stacjonarnych? Dlaczego ceny online potrafią zmieniać się niekiedy nawet z dnia na dzień? Wszystko z powodu znacznie większego znaczenia, jakie ma cena przy podejmowaniu decyzji zakupowych w e-commerce niż w handlu stacjonarnym. Dowiedz się, dlaczego tak jest oraz jakie narzędzia pomogą w ustalaniu cen w sklepach internetowych na poziomie atrakcyjnym dla klientów i opłacalnym dla sklepów.
Znaczenie ceny w sprzedaży stacjonarnej
Cena oczywiście należy do głównych czynników wpływających na decyzję konsumenta o dokonaniu zakupu w sklepie stacjonarnym. Jednakże obok niej istnieje wiele innych zmiennych, które mogą przesądzić o zakupie nawet wtedy, kiedy klient nie jest do końca usatysfakcjonowany z ceny. W sklepach stacjonarnych mogą być nimi:
- umiejętności perswazyjne sprzedawcy lub doradcy klienta;
- atrakcyjna i skuteczna ekspozycja produktu;
- zaawansowane techniki marketingowe, wpływające na emocje, np. muzyka czy zapach unoszący się w sklepie.
Do tego dochodzi przede wszystkim trudność w porównywaniu ofert. Aby to zrobić, klient musi pofatygować się do kilku sklepów, a to pochłania czas i może generować dodatkowe koszty, związane z przemieszczaniem się.
Dlaczego cena w e-commerce jest bardziej istotna?
Właśnie łatwość w porównywaniu oferty jest kluczowym czynnikiem, przez który cena w sprzedaży internetowej odgrywa znacznie ważniejszą rolę przy dokonywaniu decyzji zakupowej niż w handlu stacjonarnym. W zaledwie kilka minut klienci e-commerce mogą porównać nawet kilkanaście ofert. Mogą to zrobić na kilka sposobów, takich jak:
- wejście na strony kilku sklepów, oferujących te same produkty;
- korzystanie z marketplace’ów, np. Allegro, Amazon, Erli czy Shopee;
- porównanie ofert w porównywarkach cenowych, np. Ceneo;
- skorzystanie z Google Shopping, gdzie na jednym widoku można porównać kilkanaście ofert.
Na decyzję zakupową w sklepie internetowym wpływają oczywiście też inne czynniki, takie jak atrakcyjne zdjęcia produktu, intuicyjna ścieżka zakupowa czy możliwość wyboru różnych opcji płatności i wysyłki. Jednakże przy tym wszystkim to właśnie cena pozostaje najważniejszą zmienną.
Duże znaczenie ceny w e-commerce – co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych
Kluczowe znaczenie ceny przy podejmowaniu decyzji zakupowej w handlu przez internet wymaga od właścicieli i menedżerów e-commerce’ów sprawnego i szybkiego działania w zakresie polityki cenowej. Jednym z kluczowych działań w tym obszarze jest monitoring cen konkurencji. Niestety manualna praca nad śledzeniem cen w konkurencyjnych sklepach coraz rzadziej przynosi satysfakcjonujące efekty. Wynika to z ogromu pracy, jaką trzeba włożyć w analizowanie olbrzymiej ilości danych. Efektem ręcznego monitorowania cen może być przeterminowanie się zebranych danych, jeszcze zanim uda Ci się ustalić na ich podstawie nowe ceny w swoim sklepie.
Monitoring cen w Dealavo może dostarczać Ci aktualne dane na temat cen w konkurencyjnych sklepach nawet kilka razy dziennie. Dlatego masz możliwość dostosowywania ich wysokości do realiów rynkowych i przygotowania oferty atrakcyjnej dla klientów e-commerce.