Zarządzanie zespołem - jak powinno wyglądać?

Szef decyduje o wzajemnych relacjach i wpływa na poziom zaangażowania pracowników podczas wykonywanych obowiązków. Jest przywódcą, na którym spoczywa odpowiedzialność formowania i zarządzanie zespołem pracowników.

Tworzący struktury w firmie najważniejszą kwestią jest odpowiedni wybór kandydatów z odpowiednim doświadczeniem oraz wiedzą. Najlepszym rozwiązaniem jest kiedy pracownik ma podobne cele co firma, oraz posiada cechy które umożliwiają mu efektywnie wykonywać swoje obowiązki.

Rekrutacja

Aby podczas rekrutacji dobrze ocenić kandydata stosuje się różnego rodzaju testy:

  • testy umiejętności
  • testy osobowości,
  • kwestionariusze motywacji i wywiad oparty na kompetencjach

Zarządzanie zespołem – jak zostać liderem

Od czasu kiedy pracodawca zatrudni pracownika lub pracowników staje się częścią zespołu, którym dowodzi i bardzo ważne jest aby był on na pozycji lidera.

Pracodawca z chwilą zatrudnienia (choćby jednego) pracownika staje się częścią zespołu, którym dowodzi, dlatego istotne jest, aby wypracował sobie pozycję lidera. Lider powinien się charakteryzować wieloma cechami ale najistotniejsze to panowanie nad własnymi emocjami, dostrzeganie wad, budzi szacunek w zespole oraz potrafi odkryć potencjał drzemiący w pracownikach i efektywnie go wykorzystywać.

Osoba na stanowisku lidera musi potrafić stworzyć w zespole synergię, tak aby poszczególne umiejętności członków zespołu wzajemnie się potęgowały i przynosiły korzyści przedsiębiorstwu. Jeżeli w jego zespole panuje super atmosfera oraz wzajemne zaufanie to może liczyć na zaangażowanie zespołu w pracę.

Motywowanie pracowników

Lider w zespole odpowiada również za motywowanie do działania, musi znać potrzeby i możliwości swojego zespołu, aby dobrze rozdzielać zadania do wykonania.

Motywować można na różne sposoby również pozapłacowe., na przykład włączenie pracowników w podejmowanie decyzji dotyczących przyszłości firmy, wtedy pracownik czuje swoją wartość i identyfikuje się z firmą.

Relacje na linii pracownik – szef oraz dobra atmosfera w pracy pomaga budować zgrany i odpowiedzialny zespół.

Wyznaczanie celów i dbanie o jakość

Zarządzanie zespołem czyni z szefa lidera, jednak nie jest to jednoznaczne z tym że opracuje on autorski system zarządzania firmą, może się posłużyć istniejącymi już modelami zarządzania:

ZPC – przez cele

  • Zaangażowanie;
  • Ustalanie celów na najwyższym stopniu zarządzania;
  • Cele indywidualne;
  • Uczestnictwo;
  • Samodzielność w wykonywaniu planów;
  • Przeglądy efektywności.

TQM – przez jakość

  • Orientacja na klienta;
  • Przywództwo;
  • Zaangażowanie pracowników;
  • Podejście procesowe;
  • Systemowe podejście do zarządzania;
  • Ciągłe doskonalenie;
  • Podjęcie decyzji w oparciu o fakty;
  • Obustronne korzystne relacje z dostawcami.

Jak przekonać pracownika do zmian?

Każdy człowiek posiada dwa stany działania emocjonalny i racjonalny, w momencie konfrontacji ze zmianami w każdym z nas budzi się jeden z tych stanów, często jest to obawa przed zmianami i przed ciężką pracą, która się z nimi wiąże. Stan ten nie jest pożądany ponieważ pochłania cały zapał do pracy i tutaj bardzo istotne jest dobre zarządzanie zespołem przez lidera.

Stan racjonalny czyli ten, który jest najbardziej pożądany, powoduje że budzą się w nas nasze menedżerskie kompetencje i jesteśmy wstanie przekonać się do zmian oraz działać w celu ich osiągnięcia efektywnie i sprawnie.

Zarządzanie zespołem - jak powinno wyglądać?

Pamiętaj że szef jest odpowiedzialny za kontakt z pracownikami i to w jaki sposób wydaje polecenia oraz zarządza zespołem ma duży wpływ na jakość i wyniki całego zespołu.Pamiętaj aby polecenia były zrozumiałe bo tylko dzięki temu praca będzie bardziej efektywna. Zwracaj się do pracowników po imieniu, członek zespołu doceni fakt że znasz jego imię i poczuje się ważny dla firmy.

Trudne decyzje

Zawsze jest taki moment, że szef musi dokonać trudnych decyzji takich jak na przykład zwolnienie z pracy, pamiętaj że brak potencjału odkryty w twoim pracowniku jest podstawą do zwolnienia go z pracy ponieważ przekłada się to negatywnie na całość firmy. Szef nie powinien kierować się przy zwalnianiu emocjami takimi jak przyzwyczajenie czy znajomość sytuacji materialnej członka zespołu, musi działać w dobrym imieniu firmy i to jest jego główny cel. Łańcuch jest tak samo silny jak jego najsłabsze ogniwo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here