W pozycjonowaniu strony internetowej płacimy za wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania, dlatego tak ważne jest jasne sprecyzowanie rozliczenia za pozycjonowanie z firmą która się tym dla nas zajmuje.
Jak to bywa w marketingu internetowym najprościej będzie nam skorzystać z dostępnych do tego typu badań narzędziem, ale i też możemy pozycję sprawdzać ręcznie jeżeli nie mamy sprecyzowanej zbyt dużej ilości fraz pod pozycjonowanie.
Sprawdzanie pozycji ręcznie
Aby sprawdzić pozycję ręcznie najprościej wpisać daną frazę w wyszukiwarkę i zobaczyć na której pozycji się aktualnie znajdujemy. Metoda ta choć prymitywna i czasochłonna to bardzo dobra, musimy jednak pamiętać aby przed rozpoczęciem sprawdzania pozycji wyczyścić historię wyszukiwania a najlepiej użyć do tego przeglądarki z której nie korzystamy na co dzień.
Otrzymane metodą ręczną wyniki będą sprecyzowane pod naszą lokalizację.
Sprawdzanie pozycji – narzędzia
Jeżeli jednak ręczne sprawdzanie wyników nie wchodzi w grę na przykład z racji ilości fraz do analizy możemy skorzystać z darmowych narzędzi, które wykonują tą pracę za nas. Najbardziej popularne to Free Monitor for Google lub Piwik.
Zawsze możemy też zaufać raportom, które otrzymujemy od agencji SEO.
Modele rozliczeń za pozycjonowanie stron
Warto wybrać ofertę pozycjonowania płatną za osiągnięty efekt, czyli płacimy dopiero wtedy kiedy agencja wprowadzi nas na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Tutaj stosuje się zróżnicowanie cen w zależności od pozycji na pierwszej stronie i zasadniczo dzieli się ona na miejsca 7-10, 6-4 oraz to czego każdy by się chciał doczekać czyli 1-3. Oczywiście miejsce w pierwszej trójce jest najdroższe a cena za frazę ustalana jest na podstawie jaj konkurencyjności.
Pamietaj, aby nie pozostawać nigdy na płacenie za wyniki z drugiej i dalszych stron Google, jak głosi legenda na drugą stronę nikt nie zagląda a na 10 stronie można znaleźć już tylko zaginiony złoty pociąg.
Kolejnym modelem jest opłata abonamentowa za pozycjonowanie. To bardzo ryzykowna forma pozycjonowania bo możemy trafić na nieuczciwą agencję i będziemy jej płacić a nasza pozycja nie będzie szła w górę. Dlatego tej formy nie polecamy.
Jest jeszcze jeden model który zdaje się być uczciwym rozwiązaniem dla obu stron, czyli opłata za wzrost odwiedzin strony. Jeżeli agencja uczciwie podchodzi do swojej pracy to może nam zaproponować takie rozwiązanie jako alternatywa za opłatę za wyniki lub jako przejściową do momentu osiągnięcia pozycji w pierwszej dziesiątce.
Czy warto płacić za SEO?
Oczywiście tak, ale pod warunkiem że mamy zaufanie dla agencji, oraz że wybieramy model który oparty jest na płatności za osiągnięte wyniki. To idealne rozwiązanie dla firm nie mających dużego budżetu, płacą dopiero wtedy kiedy zaczynają zarabiać a to uczciwe rozwiązanie.