Najlepszym rozwiązaniem aby osiągnąć stabilizację finansową jest założenie własnej firmy. Niezależnie od tego czy do założenia firmy skłania cię chęć działania na własny rachunek czy marzenia o niezależności finansowej musisz podjąć na wstępie kilka ważnych decyzji. Decyzje te mają wpływ na to jakie poniesiesz koszty zakładania działalności gospodarczej.
Określamy przedmiot i formę prawną firmy
Rejestracji podlega przedmiot zgodny z Polską Klasyfikacją Działalności. Jeżeli natomiast chodzi o formę prawną to do wyboru mamy jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę.
Pamiętaj że możliwa jest zmiana formy działalności w trakcie jej prowadzenia, ale warto sprawdzić na początku jaka będzie dla nas korzystniejsza i ją wybrać.
Jakie są koszty
Koszt rejestracji firmy to 0 złotych a samo jej założenie trwa kilka minut, można również założyć firmę przez internet korzystając z profilu zaufanego. Wypełnienie wniosku nie jest trudne a zawarte w nim dane automatycznie zostaną wysłane do US i ZUS
Podatki od towarów i usług
Jeżeli zostaniemy płatnikami VAT musimy złożyć do naczelnika właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne na formularzu VAT-R. Obowiązek ten dotyczy również podatników VAT-u unijnego.
Działalność reglamentowana
Jeżeli okaże się że przedmiot działalności objęty jest obowiązkiem uzyskania licencji, koncesji czy też wpisu do rejestru działalności regulowanej, które wydają organy państwowe to musimy to zgłosić do odpowiedniej instytucji co wiąże się z kosztami w zależności od rodzaju działalności.
Firmowa pieczątka
Polskie prawo nie wymaga od przedsiębiorcy posiadania pieczątki jednak bez niej nie załatwimy wielu spraw jak na przykład otwarcie rachunku bankowego Koszt wyrobienie poieczątki nie jest wysoki i kształtuje się w okolicach 30-50 zł
Firmowe konto bankowe
Firma musi posiadać rachunek bankowy na który będą wpływały środki z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, oraz dokonywania opłat to ZUS i US.
Na rynku istnieją konta bezpłatne wymagające jednak określonych miesięcznych wpływów na rachunek w przypadku ich nieosiągnięcia naliczane są opłaty. Możemy też korzystać z prywatnego rachunku bankowego co jest jednak mało komfortowe.
Dodatkowe opłaty i wydatki
Dodatkowymi opłatami z którymi musimy się liczyć są na przykład koszty sprzętu czy wynajęcia lokalu i różnią się one od rodzaju wykonywanej działalności. Kosztami dodatkowymi też będą wydatki związane z opłaceniem obsługi księgowej firmy czy abonamentami za rachunki telefoniczne oraz internet.
Podsumujmy
Koszty założenia firmy nie są tak duże jak by mogło się wydawać i w dużym stopniu są uzależnione od branży w której zamierzamy działać. Pamiętajmy że większość kosztów dodatkowych możemy odliczyć od dochodu pomniejszając w ten sposób podstawę opodatkowania.