Marka to swoista dusza przedsiębiorstwa, która niesie w sobie ładunek emocjonalny, określa to, czym jest i do czego dąży firma oraz pozwala w łatwy sposób odróżnić jedną firmę od pozostałych. Jej stworzenie w dokładnie takim kształcie, jak ten oczekiwany, nie jest łatwym zadaniem. Wymaga bowiem nie tylko sporo zaangażowania, ale także głębokiej znajomości rynku i współczesnych realiów oraz wartości bliskich odbiorcom docelowym. Nic więc dziwnego, że proces brandingu, czyli tworzenia marek często wspomaga agencja brandingowa, która specjalizuje się w tym zakresie.
Marka i jej znaczenie we współczesnym świecie biznesu
Wiele osób utożsamia markę z logo firmy lub znaczkiem umieszczonym na jej produktach. Takie postrzeganie marki jest jednak zaledwie jednym z aspektów, które ją tworzą. Marka to bowiem coś znacznie więcej niż widoczny na produktach znak firmowy – to szereg wartości, celi oraz emocjonalnych elementów, które wspólnie tworzą to, czym w rzeczywistości jest marka. Samo słowo „markowy” kojarzy się z czymś lepszym, bardziej wartościowym, trwalszym i pożądanym – każda firma powinna więc dążyć do zbudowania solidnej, spójnej marki, która będzie oferowała odbiorcom realne korzyści.
Pojęcie marki oznacza także całościowe doświadczenie z korzystania z konkretnego produktu bądź usługi. To szereg emocji, wartości oraz doznań, które płyną z kontaktu z danym artykułem sygnowanym konkretnym logo. Stając się właścicielem takiego produktu klient kupuje nie tylko samą rzecz, ale także zespół emocji, które mu towarzyszą. Szczególne znaczenie w tym procesie ma nie tylko to, jak wykonany jest produkt i jakie korzyści odbiorca zyska użytkując go, ale także cała otoczka towarzysząca jego sprzedaży – zapachy w sklepie, jakość obsługi, upominki, opakowanie oraz inne elementy, które ogólnie podnoszą prestiż marki oraz czynią jej produkty bardziej pożądanymi.
Branding, czyli w jaki sposób powstają silne i wartościowe marki?
Zbudowanie od podstaw marki, która od samego początku swojego istnienia będzie dosłownie skazana na sukces to zadanie dla specjalistów z prawdziwego zdarzenia. Taką rolę na rynku usług marketingowych pełni agencja brandingowa – wyspecjalizowany podmiot, z którego usług korzysta coraz więcej przedsiębiorców. Jednym z wiodących filarów działalności agencji brandingowej jest właśnie branding, czyli proces budowania marek. Jest to technika marketingowa, która polega na kreowaniu i utrwalaniu w świadomości konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej firmy.
Agencja brandingowa wspiera zarówno klientów, którzy dopiero myślą o powołaniu do życia swojej marki, jak i tych przedsiębiorców, którzy dążą do poprawy wizerunku już istniejącej działalności gospodarczej. Najczęściej stosowanymi przez nią metodami, które pozwalają na stworzenie solidnej i atrakcyjnej wizerunkowo marki jest dobór odpowiedniej nazwy, stworzenie logo, hasła reklamowego, strony internetowej, wystroju wnętrz stacjonarnych oraz materiałów reklamowych. Wszystko to ma bowiem istotne znaczenie w procesie budowania marki oraz nadawania jej spójnego, atrakcyjnego wizerunku.