O komunikowaniu, czyli podstawy public relations

Podstawą dobrej i owocnej relacji jest skuteczna komunikacja. Dotyczy to prywatnych sfer życia, ale też biznesu. Aby ułatwić ten proces, wiele firm zdecydowało się na stworzenie w swoich strukturach specjalnych działów PR, które odpowiadają za nawiązywanie trwałych więzi z otoczeniem. Na czym polega praca osób odpowiedzialnych za public relations?

Czym jest public relations?

Istnieje ponad 2000 różnych definicji public relations. Do najbardziej popularnej z nich zalicza się tę, prezentowaną przez Amerykańskie Stowarzyszenie PR – „public relations to przemyślane, planowe i ciągłe starania o osiągnięcie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia pomiędzy daną organizacją a jej otoczeniem”. Ojciec marketingu, czyli Philip Kotler podaje z kolei, że „PR to informacja plus dopasowanie plus integracja”. Public relations jest zatem szerokim obszarem, w którego skład wchodzi wiele działań mających na celu stworzenie relacji.

Czym różni się PR od marketingu, a czym od wizerunku firmy?

Public relations, marketing i wizerunek to pojęcia bardzo ze sobą powiązane. Choć ich definicje się różnią, są one często od siebie zależne i wzajemnie się przenikają. Jakie są różnice pomiędzy tymi terminami? PR jest uznawany za gałąź marketingu. Celem działań PR-owych jest nawiązywanie trwałych relacji z otoczeniem – zarówno z tym bliższym, czyli z m.in. dostawcami, klientami i konkurencją, jak i z dalszym, które jest zależne od wielu czynników. Zadaniem marketingu jest natomiast wspieranie i stymulowanie sprzedaży. Polega on na zaspokajaniu potrzeb klientów w taki sposób, by zdobyć jak największy zysk. Ostatnim pojęciem jest wizerunek, który jest subiektywnym odbiorem organizacji przez obserwatorów. G.R. Dowling definiuje go jako „zbiór znaczeń, na podstawie których dany przedmiot jest znany i za pomocą których ludzie go opisują, zapamiętują i odnoszą się do niego”.

PR-owe narzędzia

Narzędzia public relations stanowią bardzo rozbudowany wachlarz, a do jego podstaw zaliczamy m.in. social media, media relations i informacje do mediów. PR-owcy posiadają specjalistyczną wiedzę o tym, jak przygotowywać atrakcyjne materiały prasowe oraz jak zwrócić uwagę na dany temat. Ponadto, istotnym elementem jest komunikacja prowadzona wewnątrz organizacji, do której wykorzystuje się przeważnie newsletter. Stosowanie tych narzędzi pozwala odbiorcom być na bieżąco z tym, co dzieje się w firmie i kreować wizerunek podmiotu.

Do PR-owych narzędzi zalicza się także influencer marketing. Polega on na współpracy z osobami lub organizacjami, które mają społeczny wpływ w danej dziedzinie.

Specjaliści od PR to często „ludzie od zadań specjalnych”. Eksperci z obszerną wiedzą i doświadczeniem stanowią cenne wsparcie dla firmy w nawiązywaniu relacji z mediami, zarządzaniu informacją, czy prowadzeniu komunikacji wewnętrznej. Nie bez powodu wchodzą oni w skład sztabów strategicznych i kryzysowych – potrafią kształtować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa czy organizacji w oparciu o trwałe i przemyślane strategie komunikacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here