Jak stać się ekspertem i osiągnąć sukces zawodowy?

0
225

Jeśli zależy nam na karierze zawodowej, cenimy swoje miejsce pracy, a także szefa i staramy się o awans na wyższe stanowisko, bardzo ważne jest, aby zachowywać się profesjonalnie i unikać wpadek, dzięki czemu zwiększymy swoje szanse i zyskamy w oczach pracodawcy. Nie jest łatwo zwracać uwagę na wiele rzeczy jednocześnie, jednak trzymając się pewnych konkretnych zasad, możemy wkroczyć na ścieżkę, która doprowadzi nas do sukcesu zawodowego.

Bądźmy kompetentni

Na naszą solidność i uczciwość składa się wiele czynników, ważne jest, aby kierować się naszymi umiejętnościami i wytycznymi, które są nam z góry narzucone. Dzięki temu właściwie zaprezentujemy się naszemu pracodawcy, który zechce dać nam szansę na awans.

Pilnujmy więc, aby wykonywać nasze obowiązki zgodnie z ustalonymi terminami, nie ma bowiem nic gorszego od niedotrzymywania ustaleń. Jeśli bierzemy udział w ważnych spotkaniach biznesowych, musimy być do nich właściwie przygotowani, zaczynając od odpowiedniego wyglądu, a kończąc na zebraniu wszystkich dokumentów, planów, czy projektów.

Jeśli chcemy być profesjonalni, musimy wszystkich traktować równo i z szacunkiem, nie możemy faworyzować niektórych osób, a gnębić tych, których uważamy za gorszych. W ten sposób zyskamy szacunek w oczach wszystkich współpracowników, a także szefa i pokażemy, że jesteśmy godni zaufania i rzetelni w wykonywaniu swoich obowiązków.

Musimy też zachowywać się wobec wszystkich fair i być szczerym: podkradanie pomysłów, wykorzystywanie czyichś projektów, czy niekonsekwencja w działaniu sprawi, że nikt nie będzie chciał z nami współpracować, a szanse na awans zmaleją do zera. Chcąc umocnić swoją pozycję w firmie, starajmy się pokazywać z jak najlepszej strony.

Skromność i wyczucie

Nie ma nic gorszego od przechwalania się swoimi osiągnięciami. Nie jest to tolerowane ani przez szefa, ani przez współpracowników, dlatego postępując w ten sposób, nie spodziewajmy się pochwał. Prawdziwy profesjonalista postępuje w taki sposób, aby nie opowiadać o własnych osiągnięciach na prawo i lewo, ale jednocześnie, aby pracodawca miał szansę się o tym dowiedzieć.

Skromność jest raczej naszą cechą wrodzoną i warto ją pielęgnować. Nie musi nam jednak brakować sprytu, dzięki czemu obierzemy właściwą taktykę, która przybliży nas do sukcesu. Jeśli mamy do czynienia z osobą, która przechwala się, nie traktujemy jej zbyt poważnie i zazwyczaj unikamy kontaktu. Dodatkowo nie wzbudzają one naszego zaufania.

Pracowitość

Aby stać się profesjonalistą, należy postępować według następujących zasad:

  • Dobrze, jeśli nasz szef widzi, że przez cały czas zajmujemy się pracą i skupiamy na wykonywaniu swoich obowiązków. Nie chodzi tu oczywiście o zrezygnowanie z przerw czy zakaz rozmów ze współpracownikami, lecz o pełne zaangażowanie w pracę na swoim stanowisku.
  • Jeśli mamy skłonność do lenistwa, musimy szybko się tego oduczyć, inaczej nie mamy szans na awans i stanie się profesjonalnym i kompetentnym pracownikiem.
  • Z pewnością zapunktujemy, jeśli pokażemy, że potrafimy panować nad sytuacją nawet wtedy, gdy terminy nas gonią, mamy nadmiar obowiązków, czy nie wiemy w jaki sposób ugryźć dany problem.
  • Pomoc współpracownikom także jest mile widziana, nie chodzi tu oczywiście o wykonywanie za nich obowiązków, lecz służenie radą w skomplikowanych sytuacjach.
  • Profesjonalny pracownik jest również asertywny i potrafi powiedzieć „nie”. Nie zgadzajmy się więc na bezsensowne propozycje, czy też pomoc innym, podczas gdy nasza praca jest nieskończona.
  • Musimy być również czujni, dobrze zorganizowani i przygotowani na rozmowę z szefem na tematy zawodowe. Dobrze jest zorientować się w sytuacji, która aktualnie panuje w firmie i potrafić coś doradzić, bądź zasugerować.

Obserwujmy i nie bójmy się zadawać pytania

Biorąc udział w licznych szkoleniach, warsztatach czy treningach wykazujemy duże chęci do bycia profesjonalistą i rozwinięcia swojej kariery, nie wystarczy jednak uczęszczać na dane zajęcia, lecz wyciągać z nich jak najwięcej wiedzy oraz przydatnych informacji. W tym celu starajmy się być bardzo uważni oraz aktywni podczas zajęć i nie krępujmy się zadawać pytań.

Dzięki temu wszystko jest jasne i nic nie stanowi dla nas przeszkody, pamiętajmy, że prowadzący są od nas o wiele bardziej doświadczeniem i ich celem jest przekazanie nam odpowiedniej wiedzy po to, abyśmy sami mogli osiągnąć podobny sukces.

Cokolwiek jest dla nas niezrozumiałe – pytajmy, ta zasada dotyczy nie tylko szkoleń czy kursów, ale również obecnego miejsca pracy. Obserwujmy, dociekajmy, uczmy się od bardziej doświadczonych współpracowników, pokazując, że zależy nam na staniu się prawdziwy profesjonalistą i pełnym zaangażowaniu w pracę.

Nasze mocne strony

Jeśli chcemy rozwijać swoją karierę, musimy jasno określić, w czym jesteśmy najlepsi i w jakich zadaniach czujemy się najkorzystniej. Spiszmy na kartce wszystkie umiejętności i zdolności, które posiadamy, rozgraniczmy również miejsca, w których z pewnością się sprawdzimy od tych, do których całkowicie się nie nadajemy. Bardzo ważne są również nasze zainteresowania, które muszą pokrywać się z naszymi predyspozycjami, większe znaczenie mają zainteresowania trwałe, niż przelotne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here